Deze website maakt gebruik van cookies, daarmee voorzien we onze bezoekers van gebruiksgemak op onze website. Door te klikken op de knop akkoord, stemt u in met het gebruik van cookies. Meer weten over de verschillende cookies? Zie onze cookieverklaring. Akkoord
Menu
Terug naar de overzichtspagina

Hulpverlening in een nieuwe jas

Maatschappelijk begeleider Hannelore werkt inmiddels vier jaar met dakloze vrouwen in Amsterdam. Haar collega Gera staat al dertien jaar klaar voor de vrouwen. Door de jaren heen hebben ze heel wat meegemaakt. En nu staat het team aan de vooravond van een grote verhuizing.

Hannelore: “Bij de vrouwen die bij ons terecht komen, zijn de problemen vaak al in hun jeugd begonnen. Ze komen uit multi-probleem gezinnen, moesten al jong voor zichzelf zorgen en zijn uit huis gezet. Later belanden ze in een gewelddadige relatie. Er zijn ook vrouwen die in de prostitutie zaten, andere hebben een drugsverleden. Sommigen belanden letterlijk op straat, anderen zwerven langs allerlei logeeradressen, maar kunnen geen stabiele plek vinden. Doordat ze allerlei problemen hebben, ook op financieel gebied, hebben ze veel stress aan hun hoofd.”

Heftig

Best een heftige doelgroep, maar de begeleiders doen het werk met plezier. Gera: “Ik vind het echt een hele interessante groep om mee te werken, iedereen is anders. Daarnaast vind ik het heel leuk om dingen te regelen met mensen en ondertussen contact me ze te hebben. Dat komt in dit werk bij elkaar.”
Want na de eerste fase waarin de vrouwen op adem kunnen komen, wordt er heel wat afgeregeld. Samen met hun begeleider gaan de vrouwen aan de slag. Hannelore: “We gaan alle leefgebieden langs. Vaak zijn financiën het eerste punt. Samen met de cliënt melden we ze aan voor een schuldhulptraject. Altijd samen, zodat ze zelf weten waar ze terecht kunnen. Allerlei praktisch zaken komen aan de orde: hoe maak ik afspraken en kom ik ze na? We gaan op zoek naar dagbesteding, kijken naar de opvang voor hun kindje. Maar helpen ook bij het schrijven van een sollicitatiebrief. Bij alles bieden we ondersteuning.”

Leren

Na al die jaren leert Gera nog voortdurend bij. “Onze cliënten wordt van alles aangeboden, maar als hulpverlener ga je mee in wat mensen willen. Anders werkt het niet. Ik gun mensen een ander leven, maar ze moeten zelf ontdekken en vertellen wat ze willen. Natuurlijk kijken we als team voortdurend hoe we nog beter hulp kunnen geven. Hoe we mensen inspireren, maar ook confronteren. Dat laatste kan ook helpen. Ik volg in ieder geval elke cursus en training die ik kan volgen.”

Op de nieuwe locatie in Amsterdam Oost met de nieuwe naam Noa Amsterdam hopen de twee begeleiders met veel enthousiasme hun mooie werk te mogen blijven doen.

Gera: “Ik vind het mooi dat we een nieuwe start maken. Ik ben wel gehecht aan het pand waar we nu zitten, maar het nieuwe gebouw zal strakker en mooier zijn. Het is ook mooi dat de moeders een aparte slaapkamer krijgen voor hun kindje. Dat biedt een nieuwe leermogelijkheid. Dan kunnen ze bijvoorbeeld huiswerk maken als hun kind slaapt.”
Hannelore: “Ik hoop dat we op de nieuwe plek als team net zo hecht blijven. Ik geniet zelf het meest van het informele contact. We hebben onze deur altijd open staan voor een praatje en elke avond eten we, zodat we de bewoners kunnen zien en samen kunnen eten. Dan zien en horen we ook heel veel en dat verbindt met elkaar. Dat is zo waardevol in de begeleiding, omdat die zichtbaarheid vertrouwen geeft dat we er zijn en naar ze omkijken. Dat moet zo blijven bij Noa!”

Timon Centraal Bureau
Bezoekadres Postadres Centraal bureau: 030 - 694 00 70
Laan van Vollenhove 3209 Postbus 462
3706 AR Zeist 3700 AL Zeist
Copyright Timon 2019 Privacy Cookies Disclaimer Webmail